vrijdag 20 juli 2018

Dag 2 20 juli: New York

En ja hoor natuurlijk vroeg wakker....door de jetlag ben ik erg vroeg wakker. Ook de rest van het gezin werd wakker dus om half 6 waren we al met elkaar aan het kletsen. We gingen ons klaar maken voor onze eerste dag in New York. De kaartjes voor Lady Liberty waren al besteld en omdat ik er vroeg bij was, mogen we ook in de kroon!
Eerst een stukje wandelen om te pinnen en te ontbijten. Pinnen omdat we niet weer voor verassingen wilden staan want gisteren avond deed het apparaat het niet inde taxi en moesten we snel ergens geld vandaan halen.
Vrij snel kwamen we een citi bank tegen dus de flappen zijn binnen. Daarna ontbijten....dat was best lastig om iets te vinden maar we vinden een Flavors waar je eten kon halen om mee te nemen. Voor ieder wat wils, leslie een egg wrap en de rest een bagel of met Cream cheese of met pindakaas. Een verse jus d'orange en warme chocomelk erbij en we konden alles opeten in Battery Park waar de boot ook vandaan vertrekt. We waren erg vroeg dus nog tijd zat.....

Nadat alles op was, liepen we richting de boot om de kaartjes op te halen. We hadden de Crown kaartjes dus konden bij een apart loket de echte kaartjes afhalen, zonder rij....en bij de boot zelf was ondertussen ook de grootste rij weg dus we konden gelijk doorlopen tot......de security controle....sinds 9/11 is dit op meerdere plekken ingevoerd. Wel weer gedoe en rijen, maar ja het moet maar.
Na de controle konden we op de boot, heen hadden we Miss Ellis Island. Die bracht ons snel naar Liberty Island. We zaten boven op het dek waar we mooie foto's konden maken van lady Liberty zelf en van de skyline van downtown Manhattan.

Eenmaal op het eiland liepen we gelijk door naar de Crown acces entrance waar ja hoor, nog meer controles. Eerst de tassen opbergen in een locker ($ 2!!) en weer alles door de scan heen, riemen af en door de detector.
Met de lift gingen we naar Pedestal hoogte, daar een rondje om het beeld gelopen en toen begin de klim van 146 treden naar de kroon. Via een smalle draaitrap kwamen we op een platform waar we door wat kleine raampjes naar buiten konden kijken. Schitterend om dit mee te maken, dit doe je toch maar 1 keer in je leven. Oh nee, Alain en ik waren 20 jaar geleden ook al geweest ;-)

Na deze klim volgende natuurlijk de afdaling. Dat ging ff lastig en Megan kreeg kramp onderweg maar uiteindelijk kwamen we veilig beneden aan.
Bij de tassen ophalen kreeg ik de locker niet open, mijn vingerafdruk was door al dat gezweet veranderd want het lukte echt niet. Gelukkig liep er iemand in de ruimte die het open kon maken, je moest dan ene beschrijving geven van wat erin lag. Ik zei Berlin...Megan had haar Berlin tas bij die ik een paar weken voor haar gekocht had.
Na deze inspanning liepen we helemaal beneden nog een ronde om het beeld heen, zigzaggend voor de andere toeristen die bezig waren met foto's en of selfies. We hebben zelf een aantal mooie gemaakt!

Hierna was het toch echt tijd voor een drankje om het terras, nadat we of eigenlijk ik eerst onze blaas en darmen geleegd hebben. Oh jee was dit TMI? :-)
De boot terug kwam vrij snel. We konden ook een tussenstop nemen om Ellis Island waar nu een immigratie museum is maar daar hadden de kids geen zin in. OK next stop: New York City.

Via Broadway gingen we naar 9/11 museum. We maakten wel een paar tussenstops zoals bij Charging Bull, waar Megan de ballen van de stier aanraakt want dat brengt geluk...of was het nou rijkdom, ach 1 van de 2 is goed toch. Leslie raakte zijn anus aan maar dat telt denk ik niet.

We kwamen ook voorbij Wall Street en Stone Street, waar we tussen de yuppies geluncht hebben.
Na de lunch was het tijd voor 9/11. Eerst de memorial, dat zijn 2 mega grote waterbakken op precies dezelfde plek waar de 2 torens hebben gestaan. Daar staan alle namen van de overledenen. En dat zijn er echt veel!! Bij sommigen zat er een witte roos tussen of een vlag.

Dit was best ff emotioneel en ik liep met een brok in mijn keel er langs. De survivor tree hebben we ook gezien. Die stond hier, is opgelapt in een speciaal bomenziekenhuis en weer teruggeplaatst waar het nu weer groeit en bloeit.

Na de memorial was het tijd voor het museum. Omdat ik al ver vantevoren weer kaartjes had besteld, konden we de lange wachtrij vermijden en kwamen we gelijk in het museum. Tenminste nadat we weer door de security controle waren geweest.
In het museum zelf zijn we ruim 2 uur gebleven want er was erg veel te zien. Vooral bij de speciale sectie was het erg indrukwekkend. Het museum was ook groot.....na veel rondlopen kregen we dorst en ik vooral pijn in mijn rug.

Dus op zoek naar een zitplekje en wat verfrissing. Naast het museum zit het nieuwe winkelcentrum/subway station Oculus. Daar zijn we naar binnen gegaan en hebben eerst rondgekeken maar de winkels liggen een beetje boven ons budget dus we stelden ons tevreden met een drankje op het terras. De kids gingen zelf nog rondlopen en kwamen terug met iets van Starbucks.

Toen hadden we nog 2 uurtjes over voordat we bij One World Observatory moesten zijn dus besloten we om over de Brooklyn Bridge te wandelen, nou niet helemaal maar tot de eerste stop. We liepen langs City hall om daar de brug op te lopen maar voordat we daar aankwamen, zagen we wat Street Artis een show opvoeren waar we even bleven kijken. Alain werd nog uitgenodigd om aan de show mee te doen ;-)

Zoals je ziet, was hij daar erg blij mee..hahahahaha.

De wandeling over de Bridge was erg druk en ook hier moesten we weer zigzaggen door andere toeristen met telefoons en fototoestellen om zelf wat moois te zien en te fotograferen.

Na een hapje bij een hotdog kraam, wat we eigenlijk niet wilden doen omdat we bang waren dat we 2 dagen aan de buikloop zouden zin maar bij gebrek aan beter, gingen we de Freedom Tower in. Ook hier weer strenge controles voordat we daadwerkelijk naar boven mochten. Eerst met een supersnelle lift waar je een filpmje zag met ondertussen de skyline van New york veranderen met de jaren. Super mooi gedaan. Eenmaal boven weer een film over het leven nu in New york en daarna een schitterende afsluiting! We waren hier vrij laat dus hadden de kans om de zonsondergang te zien. Hier bleven we natuurlijk op wachten. Ineens ging het heel snel en was de lucht schitterende roze met oranje. Ook zag je overal de lichtjes aangaan. Wat een ervaring weer!

Na deze drukke eerste dag gingen we naar ons hotel terug en dat was 5 minuten lopen. Eerst nog de Memorial Pools bekeken met lichten en toen ging het lichtje bij ons ook uit.